خط مشی کمیته
اهداف:
اهم اهداف اخلاق بالینی مرکز شامل توجه به اصول و ارزشهای انسانی- اسلامی در ارائه خدمات سلامت، آگاه سازی کارکنان از مسئولیتهای اجتماعی در خصوص حقوق بیماران مندرج در منشور حقوق بیمار جمهوری اسلامی ایران و همچنین پایش، نظارت و ارزیابی آن در چارچوب نظام سامان مند، کمک به حل چالشهای اخلاقی در بیمارستان، ارتقای آگاهی و حساسیت اخلاقی همه ذینفعان نسبت به جنبه های اخلاقی ارائه خدمات سلامت، تامین، حفظ و ارتقاِ اعتماد متقابل بین گیرندگان و ارائه دهندگان خدمات سلامت، حفظ اعتبار و شهرت بیمارستان به عنوان یک نهاد اجتماعی اخلاق مدار و ترویج مفاهیم تعهد حرفه ای منطبق با راهنمای عمومی اخلاق حرفه ای است.
دامنه کاربرد:
همه کارکنان مرکز آموزشی، تحقیقاتی درمانی قلب و عروق شهید رجایی
تعریف واژگان و کلمات کلیدی:
کمیتة اخلاق بالینی: کمیتة اخلاق بالینی مرکز آموزشی، تحقیقاتی درمانی قلب و عروق شهید رجایی است که زیر نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اداره می شود و مسؤولیت ارائه خدمات سلامت را در این محدوده جغرافیایی کشور بر عهده دارد و مسئول برنامه ریزی و نظارت بر امور اخلاق بالینی در کارکنانِ تحت پوشش خود می باشند.
عضو حقیقی کمیته: فردی که به اعتبار موقعیت علمی یا اجتماعی خود، برای عضویت کمیتة اخلاق بالینی، انتخاب، معرفی و منصوب می شود.
عضو حقوقی کمیته: فردی که به اعتبار سمت خود در کمیته وارد شده و با پایان سمت از آن خارج می شود.
راهنمای عمومی اخلاق حرفه ای: مجموعه مقررات، الزامات یا دستورالعمل های مربوط به اخلاق بالینی است که بهتصویب کمیته ملی اخلاق بالینی و شورای عالی اخلاق پزشکی کشور رسیده و توسط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شده است.
روش اجرایی:
کمیته اخلاق بالینی به عنوان نهاد سیاستگذار، ناظر و تصمیم ساز و با هدف افزایش میزان رعایت استانداردهای اخلاق حرفه ای در ارائه خدمات سلامت در بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی تشکیل شده است. فلسفه وجودی این کمیته، تامین، حفظ و ارتقای اعتماد میان ارائه کنندگان و گیرندگان خدمات سلامت و "پاسداری از حقوق بیمار و ارائه کنندگان خدمت و ارتقای اخلاق سازمانی" است. این کمیته تلاش می کند تا با ترکیبی متنوع، رسالت خود را به صورت همه جانبه به انجام برساند. اعضای حقیقی و حقوقی کمیته اخلاق بالینی اقدام به انجام موارد زیر منطبق با راهنمای عمومی اخلاق
حرفه ای می نمایند:
* مباحث مربوط به حقوق گیرندگان خدمت و اخلاق پزشکی به تمام گروه های پزشکی و پیراپزشکی و کارکنان بالینی بیمارستان آموزش داده می شود.
* بر اجرای استانداردهای حقوق گیرنده خدمت و رعایت اخلاق حرفه ای توسط تمامی گروه های پزشکی و پیراپزشکی و کارکنان بالینی نظارت می شود.
* مشکلات موجود در زمینه حقوق گیرندگان خدمت بررسی و شناسایی می شود و راهکارهای مناسب ارائه می شود.
* جهت تحقق حقوق گیرندگان خدمت در بیمارستان زمینه های مناسب فراهم می شود.
* در خصوص کلیه خدمات قابل ارائه و فرآیندها به نحو مطلوب و مناسب به بیماران اطلاعرسانی می شود.
* به سوالات و چالش های اخلاقی گروه های پزشکی و پیراپزشکی و کارکنان بالینی پاسخگویی مناسب انجام می شود.
* رضایتسنجی از بیماران و مراجعین و تلاش در جهت ارتقاء رضایتِ گیرندگان خدمت انجام می شود.
* شکایات ثبت شده در کمیته بررسی می شود و راهکارهای اصلاحی ارائه می شود.
* در خصوص تشویق و تنبیه کارکنان در خصوص مسایل اخلاق حرفه ای تصمیمگیری و اقدام لازم انجام می شود.
* وقایع ناخواسته منجر به خسارت به نحو مقتضی به بیمار/ خانواده/ مراجعین اطلاع رسانی می شود.
جهت نظارت بر رعایت Case Series و Case Report -11 با کمیته "اخلاق در پژوهش" در طرح های تحقیقاتی اصول اخلاقی در بالین همکاری می شود.
نام و نام خانوادگی تهیه کنندگان و سمت :
دکتر مازیار غلامپور: استاد، رئیس کمیته اخلاق بالینی
دکتر شیوا خالق پرست: استادیار، دبیر کمیته اخلاق بالینی
مستندات مرتبط:
راهنمای عمومی اخلاق حرفه ای، منشور حقوق بیمار
منابع و امکانات لازم:
اعضای حقیقی و حقوقی کمیته اخلاق بالینی